How to Become a Software Engineer كيف تصبح مهندس برمجيات

  1. You must love programming! If you’re in junior or senior high, and you haven’t yet explored programming, do so. If you’re not interested in math or science to begin with, you should probably explore other options.
  2. 2

    Get all the math you can in high school like algebra, calculus, and geometry, it might be worth it if you try trigonometry and graphing. Try to advance to college level math before leaving high school, you’ll need a ton of math to complete any Computer Science program and Engineering program.

College Curriculum

  1. 1

    Plan on getting a degree. With all the success stories of college drop outs becoming billionaire CEOs in the 90’s, there is a certain lure that “as long as I think outside the box and have outstanding problem solving and programming skills I don’t need a four year degree”. It’s difficult for entry level software engineers to obtain a position without a four year degree.

  2. 2

    Qualify your degree by what you want to do. If your love is game design and you wish to enter that industry as a game programmer, you’ll need a Computer Science degree. If you want to work for IBM, Intel, Microsoft, Google, etc., then a Computer Science degree may be good for you. If you’re looking to work for a non-technical corporation building mostly business applications, consider a degree in Management Information Systems or one of the many business technical degrees now offered. This type of degree is best for most, because it provides management and general business skills and doesn’t focus on a lot of information that will not be useful to most.

Extra College Curriculum

  1. 1

    Supplement your classwork with personal research. Search job boards and note what technologies are hot and buzzing. The colleges simply can’t keep up with everything, so you’ll need to buy additional technical books and teach yourself.

  2. 2

    Unless you’re planning to get your foot in the door through an intern position, try to find side projects while in school. No one wants to take a risk and hire someone fresh out of school without projects under their belt. Internships are great at taking care of this problem, but unfortunately a lot of students can’t land an internship or do so only to discover they would prefer to work elsewhere. The only way to give yourself options is to find some non-classroom work to put on your resume.

  3. 3

    Develop contacts with software engineers. If possible try to develop some software projects under their guidance.

The Difference Between Engineer & Programmer

  1. 1

    Understand that software engineering is not the same as programming. Every software engineer knows how to program, but not every programmer is a software engineer. Here’s the principal difference between the two:

    • Software engineering is typically a group effort, with differing and often fluid roles and responsibilities for the group members.
    • Engineering projects have timelines, release dates, and considerable interaction between people responsible for its various components.

Extra Activities

  1. 1

    Always do some extra activities apart from studies and related to any software that has some real time solution of any problem. Whenever you have free time spend it searching on the internet about new technologies in the market and also watch for the technologies that will be useful in the future.

  2. 2

    After studying about all the fields related to Computer Science, choose a particular direction in Software Industry. Narrowing your choice down will help considerably in planning your career. Always think simple because the Software Industry itself is very complex.

  3. 3

    Learn about the field. The major difference between programmer and engineer is simply that engineers design tools;hence those are used by programmers to build solutions.

  4. 4

    Try Apple apps. Apple gives you the software required for 99.99 a year. If you have the time, and money, you will be on your way to software engineering.

  • The best advice is be consistent and keep practicing

Warnings

  • Be prepared for a roller coaster ride. The industry is always changing and your self-education will never end. If you don’t enjoy teaching yourself new and complex things often, change majors now.
  • This type of thing takes time and practice. No one masters software engineering overnight. If you don’t have the time, this is not a good idea.

——————————————————-

حتى مؤخرا ، لا تزال هندسة البرمجيات تحتل رقم 1 ضمن قائمة مجلة التايم لأعلى الوظائف أجرا. وعلى الرغم من كل الضجيج الإعلامي حول تدني الطلب على مثل هذه الوظائف ، لا تزال هندسة البرمجيات قابعة في قمة السلم الوظيفي. كتبت هذه المقالة لأي شخص (طالب ثانوي أو جامعي) يرى في هندسة البرمجيات وظيفة المستقبل.

الخطوات

1.فكر في الحصول على درجة علمية. مع كل قصص النجاح عن الأشخاص الذين غادروا الجامعة في فترة في التسعينات ليصبحوا بعد ذلك مديري تنفيذيين أثرياء، أصبح هناك إغراء إنه “طالما كنت تفكر خارج الإطار التقليدي وتملك مهارات متميزة في البرمجة ومعالجة المشاكل فإنك لست بحاجة لشهادة جامعية”. أنه من الصعب على مهندسي البرمجة المبتدئين الحصول على وظيفة ملائمة دون امتلاك درجة جامعية.
2.استوعب جميع المفاهيم الرياضية ضمن المرحلة الثانوية. حاول تعلم رياضيات (المستوى الجامعي) قبل مغادرتك للمرحلة الثانوية ، حيث عليك تعلم الكثير من القوانين الرياضية لإكمال برنامج الهندسة في علوم الحاسوب.
3.تخصص في المجال الذي تحبه. حيث إذا كنت تحب مجال تصميم الألعاب وترغب في دخول هذا المجال كمبرمج ألعاب ، فأنت بحاجة لشهادة في علوم الحاسوب. أما إذا كنت ترغب بالعمل لدى شركات مثل جوجل ، مايكروسوفت ، انتل ، آي بي أم ، … ألخ ، فمن الأفضل الحصول على شهادة في علوم الحاسوب أيضا. أما إذا كنت رغبتك في الحصول على عمل غير تقني لدى إحدى الشركات التي تقوم بتصميم التطبيقات التجارية ، فكر في الحصول على درجة في MIS (أدارة أنظمة المعلومات) أو إحدى الدرجات المشابهة. في معظم الأوقات ، يعتبر هذا النوع من الدرجات الأفضل للأغلبية ، لأنها تقدم العديد من المهارات الإدارية والتجارية وتتجاهل المعلومات العامة التي قد لن تكون مفيدة للكثيرين.
4.أضف لدراستك النظامية بعض البحوث الشخصية. ابحث في لوحة إعلانات الوظائف ولاحظ التقنيات الجديدة والرائدة المستخدمة في ذلك الوقت. لا يمكن للكلية بكل بساطة توفير كل المعرفة التي تحتاجها وإنما عليك شراء بعض الكتب التقنية وتعليم نفسك بنفسك.
5.إن لم تكن تخطط في الحصول على الوظيفة كمتدرب ، فعليك المحاولة في البحث عن بعض المشاريع الخارجية بينما تكمل دراستك. لا تريد الشركات المجازفة بتوظيف خريج جديد دون أن يحمل على عاتقيه أي مشاريع ميدانية. تعتبر مرحلة التدريب مرحلة مفيدة في الاعتناء بهذه المشكلة ، ولكن لسوء الحظ لا يستطيع الكثير من الطلبة القيام بذلك فقط بسبب أنهم يفضلوا العمل في أماكن أخرى. ولكن على أية حال ، السبيل الوحيد لتوفير بعض الخيارات هو الانخراط في بعض الأعمال غير صفية لإضافتها لقائمة مشاريعك اللاصفية ضمن سيرتك الذاتية.
6.حسن من اتصالاتك بمهندسي البرامج. حاول بقدر الإمكان تطوير بعض المشاريع تحت إشرافهم.

نقاط مهمة

– يختلف زي مهندسي البرمجيات من شركة لأخرى. حيث بينما يمكنك ارتداء بدلة في إحدى الشركات ، يمكنك في أخرى ارتداء قميص ، سروال وصندل. قم دائما بالاتصال مسبقا قبل المقابلة للاستفسار عن إمكانية ارتداء بدلة في المقابلة. حيث يعتبر مثل هذا السؤال من الأسئلة الجيدة لإنه في الكثير من الأحيان حتى اللباس يعتبر من العوامل الأساسية في إظهارك بالمظهر المهني ويمكن أن يكسبك نقاط جيدة للدلالة على أنك من النوع الذي يحاول أن يظهر بالمظهر المهني اللائق.
– أذا طرحت عليك مجموعة من الأسئلة التقنية خلال المقابلة ، أجب عليها بكل صراحة ، ولكن كن حذرا في انتقاء الكلمات الملائمة. لا تجب أبدا بـ”لا أعرف” ، وبدلا من ذلك قل “لم أصادف مثل هذا السيناريو حيث يمكن أن استخدم ذلك بعد” ، وبعد ذلك حاول شرح آلية استقصاء المعلومات في حالة اضطرارك إلى القيام بذلك.لا تحاول تكرار ذلك أثناء المقابلة وإذا واجهتك أسئلة تقنية أخرى قم فقط بتذكير الشخص المقابل عن منهجك البحثي الحاذق.
– في نهاية المقابلة ، قم بطرح بعض الأسئلة وإذا كان الشخص الذي يجري المقابلة “تقني” فحاول انتقاء بعض الأسئلة التقنية المناسبة. لا تحاول استجواب المقابل هنا، ولكن حاول التفكير بسؤال ذكي يجيب عن بعض الأمور التقنية ذات العلاقة بالشركة أو بالمشروع المؤجر للقيام به. كن حذرا مع هذه النقطة أيضا ، فان كنت غير متأكد من أنك ستقوم بها بالطريقة المناسبة ، اتركها جانبا.
– بدلا من الحصول على درجة علمية في علوم الحاسوب وإكمال مشوارك بعد ذلك في هندسة البرمجيات ، عليك فقط الحصول على درجة علمية في هندسة البرمجيات لبدء مشوارك بها وهناك الكثير من المدارس في هذا الوقت من تقدم مثل هذه الدرجات العلمية ، وعادة ما يحصل مهندسي البرمجيات على رواتب أفضل من مهندسي تخصص علوم الحاسوب. والسبب في ذلك هو أن مهارة تصميم وتوثيق النظام التشغيلي أهم بكثير من القدرة على البرمجة.
– هناك طريقة أخرى (إلى جانب الدرجة الجامعية) لنيل مثل هذا المنصب وهو أن تصبح هاكرا للبرمجيات الحرة ولكن تتسم هذه الطريقة بشيء من الصعوبة. وفي حين أنه يمكن لمجتمع البرمجيات الحرة أن يزودك بالمهارات الكافية ، من المرجح انك بحاجة لإثبات ذلك ، كما يجب عليك الحصول أولا على عمل يسمح لك بوضع مهاراتك تحت التجربة. إذا أتيحت لك إمكانية الاختيار ، فانه على كل حال خيار ارتداء الجامعة يعتبر الأفضل.

تحذيرات

كن مستعدا لركوب قطار الملاهي ، حيث من المعروف أن الصناعة في تطور مستمر والتعليم الذاتي لن يتوقف أبدا عند حد. فإذا كنت لا تجد نفسك شغوفا بتعلم كل ما هو جديد فمن الأفضل أن تغير تخصصك من الآن.

One thought on “How to Become a Software Engineer كيف تصبح مهندس برمجيات

  1. But due to the very low pressures under which these garden
    hoses are, the water does not reach very far and nor does it provide sufficient
    quantities. Remove all connections in this manner to disconnect sprinklers,
    lengths of hose and the hose at the spigot. One thing I will say right
    off the bat is the kits available from Drip Depot are a great
    start to getting an irrigation system set up and they have all the parts separately for more.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s