فن البرمجة

اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا و زدنا علما انك انت العليم الحكيم

بسم الله الرحمن الرحيم

فن البرمجة

احيان كتير بفكر اقول كدا ان الرسم دا شىء جميل بس لما بفكر فيها اكتر انا ك مروان مش بحب الرسم و عمرى ما كنت موهوب فى الرسم بس انا بحب فكرة انك تعمل الحاجة من العدم دى يعنى يبقا معاك قلم و ورقة تقعد ترسم تلاقى الورقة اتحولت لمنظر جميل او شكل شخص دا ال انا بحبة فا انا حسيت ان البرمجة بتوفر الموضوع دا مش اى واحد معاة قلم يعرف يرسم بس اى واحد موهوب يعرف يجيب القلم و يرسم و دا الفرق يعنى مش كل الناس ال هتتخرج من حاسبات او الناس ال بتدرس برمجيات هيكونوا موهوبين لا بس الموهوب ممكن يكون اصلا مدرسش الحاجة دى بس الفكرة جواه يعنى البرمجة وفرتلى الموضوع دا بقيت تقدر تتخيل و تعمل ال انتا تخيلتة دا بايدك فى الواقع فا بالنسبة لى البرمجة فن و فن راقى كمان فن يحتاج موهبة و يقبل التعديل مش زى الرسم بترسم اللوحة و تسيبها لا دا انتا ممكن تعمل برنامج و تعدل علية و بعد سنة جتلك فكرة تبدع و تضيف وهكذا فى فرق كبير اووى بين شغل انتا بتعملة علشان تكسب فلوس او علشان اى سبب و حاجة انتا بتعملها و انتا مبسوووط و هيا ال تجبلك الفلوس بجد عمرك ما هتحس انك بتشتغل طول ما انتا حاسس انك بتعرف تبدع فى مجالك حتى لو ال حواليك شايف ان دا مش ابداع مش مهم لما كنت بعمل حاجة زمان برنامج تافه مثلا كنت تلاقى ردود كتيرة اوووى يقولك لا يا عم وحش ملوش لازمة طب هعمل بية اية و ال مستفذ ال يقولك طب ما سهلة بس مع الوقت اكتشفت ان كل دا كلام و انها مش سهلة و ان ال انتا بتعملة علشان بتعملة بحب فا انتا محظوظ الحمد لله و مش اى حد يعرف يعمل ال انتا عملتة دا بحب … اللهم ارزقنا الاخلاص فى العمل و زيادة فى العلم و سعة فى الرزق

Leave a Reply

